Bicicliștii din Clubul de Cicloturism Napoca (CCN) au criticat proiectul pilot al Primăriei Cluj-Napoca care permite taxiurilor să circule pe banda dedicată transportului în comun și pe care mai este permis accesul bicicletelor.
”Primăria municipiului Cluj-Napoca a anuntat ca a deschis, cu titlu de proiect-pilot, pentru o luna, banda comuna de pe bd. Nicolae Titulescu (ce era pana acum destinata mijloacelor de transport public in comun si bicicletelor) si pentru taxiuri, cu conditia sa circule pe ea numai cand au pasager si sa nu imobilizeze voluntar vehiculul pe aceasta banda pentru a imbarca sau debarca clienti. Primaria afirma ca e posibil pe viitor sa extinda acest accept si la celelalate benzi comune existente in oras penru transportul public in comun si biciclete.
De principiu o asemenea ideea nu este de respins, si se aplica si in alte tari, insa modul concret cum o implementeaza primaria clujeana este o aberatie si o bataie de joc la adresa biciclistilor, si o periclitare a lor. Un mare pas inapoi pentrru mobilitatea urbana durabila, dar si o sfidare a normelor de transparenta decizionala”, a spus președintee CCN, Radu Mititean.
Principalele critici ale bicicliștilor clujeni
- Primaria exprima preocupare numai privind compatibilitatea taxiurilor cu autobuzele si troleibuzele, omitand faptul ca acea banda era si este nu doar deschisa, ci si semnalizata ca obligatorie pentru biciclisti, pe care nici nu ii aminteste in comunicate.
- Primaria a ales ca proiect-pilot bd.Titulescu, unde nu sunt asa multi biciclisti, mijloace de transport in comun si taxiuri, dar afirma ca pe baza rezultatelor acestui test va extinde acest acces comun si pe alte zone, desi va fi irelevant, pentru ca pe alte benzi comune actuale pentru transportul public in comun si biciclete, fluxurile sunt mult mai mari.
- Primaria face testul in perioada 19 noiembrie – 19 decembrie, cand este notoriu ca sunt mult mai putini biciclisti decat in restul anului, si pretinde ca testul e relevant desi evident nu este, ci se incearca ascunderea problemei.
- Cum pe asemenea benzi comune, la latimea redusa pe care o au,biciclistii nu se vor simti in siguranta, ei vor evita acea banda si deci cel mai probabil nu vor exista accidente, astfel ca Primaria va putea raporta rezultate pozitive ale proiectului-pilot, si il va extinde, desi rezultatul real este ca lipseste biciclistii de o infrastructura dedicata si ii forteaza sa evite cu totul acele bulevarde, deci o situatie mai rea decat cea dinaintea crearii benzilor comune pentru biciclete si transportul public.
- Primaria, cu asemenea abordare, face practic experimente pe oameni, pe viata lor, pentru ca biciclistii sunt participanti vulnerabili la trafic, si ideea de proiect-pilot, in scop de testare, in conditiile in care se stie ca la asa latime a benzii este imposibila asigurarea distantei minime laterale de siguranta recomandate de lege, si deci este crescut riscul de accident.
Primăria reinventează roata
- Primaria incearca sa reinventeze roata, pentru ca ignora ca s-au facut in alte tari numeroase studii serioase si toate au aratat ca la latime sub 4,50 metri, banda nu e suficienta nici pentru transport in comun plus bicicilisti, da decum sa mai fie introduse si taxiurile.
- Primaria nu a facut nicio consultare publica pe tema acestei fundamentale schimbari de viziune, care nu se regaseste nici in Planul de Mobilitate Urbana Durabila, fiind o decizie “cu usile inchise” in asa-zisa comisie de siguranta circulatiei, a carei lucrari nu sunt publice, nici macar ordinea de zi. Nici anterior nici ulterior nu au organizat o dezbatere publica sau macar sa anunte un termen pentru primire de opinii de la public sau organizatiile interesate. Oricum o asemenea decizie fundamentala ar fi necesitat adoptarea unei hotarari de consiliu local cu caracter normativ, cu respectarea procedurilor din Legea 52 / 2003 privind transparenta decizionala in administratia publica.
Prioritari, pietonii și bicicliștii
Pe fondul problemei, trebuie precizat ca, inclusiv in viziunea noastra, a favoriza circulatia taxiurilor fata de traficul motorizat general este firesc, pentru ca si taxiurile sunt o forma de transport public, complementara transportului in comun, si preferabile fata de deplasarea cu autoturismul personal, raportat si la spatiul ocupat in stationare.
De aceea, a admite si taxiurile pe o banda dedicata transportului public, impreuna cu mijloacele de transport in comun, poate fi acceptabil. Prioritara insa fata de promovarea circulatiei taxiurilor trebuie sa fie cea a pietonilor si bicicletelor.
E nevoie de piste magistrale pentru biciclete
”Pe arterele principale din oras ar trebui realizate piste magistrale pentru biciclete, cu latime si continuitate adecvata ( nu ca actualele improvizatii, ce aproape niciuna nu merita numele de pista de biciclete, si este abuziv ca Primaria le-a conferit caracter obligatoriu). Cand totusi nu se face asta, pot fi acceptabile eventual, ca un compromis temporar, si benzi comune pentru transportul public in comun si biciclete, daca numai daca au minim 4,50 metri latime, pentru a permite devansarea de catre autobuze si troleibuze a bicicletelor, si numai daca nu sunt foarte multe asemenea mijloace de transport in comun”, a mai spus Mititean.
Insa in realitate aceste benzi care au fost realizate la Cluj-Napoca in ultimii ani sunt mult mai inguste si este fizic imposibila devansarea, incat fie trebuie sa stea autobuzele si troleibuzele dupa biciclisti, fie acestia de cate ori se apropie din spate un mijloc de transport in comun, trebuie sa opreasca si sa urce pe trotuar ca sa il lase sa treaca. Chiar si prima sectiune realizata, pe str.Memorandumului si Bdul 21 Decembrie 1989, intre sediul Primariei de pe Calea Motilor si Palatul Prefecturii, si care era initial mai lata pe unele portiuni, a fost apoi ingustata incat a devenit nefezabila pentru biciclisti si fara admiterea taxiurilor.
CCN cere mărirea lățimii benzilor dedicate pentru autobuze
Prin urmare, a admite acum si taxiurile pe aceste actuale benzi comune pentru biciclete si transportul public in comun, in conditiile in care oricum aceste benzi sunt mult prea inguste, este o mare eroare si un abuz ce va descuraja puternic utilizarea bicicletei si va mari riscul de accident. Solutia este amanarea primirii taxiurilor pe aceste benzi comune pana cand ele vor fi latite la 4,50 metri latime utila conform bunelor practici internationale si / sau se vor realiza piste separate pentru biciclete, cu latimea utila de minim 1,50 metri pe sens plus spatii laterale de siguranta. Orice altceva este doar o atitudine sfidatoare si iresponsabila a Primariei clujene, si o incercare ipocrita de a creea un conflict intre biciclisti si taximetristi, desi de suferit ar avea toti clujenii, pentru ca o mobilitate urbana durabila este in interesul tuturor, un om pe bicicleta, pe jos sau in transportul public ocupand mult mai putin spatiu in deplasare sau stationare decat daca ar circula cu autoturismul.