Vești bune pentru clujeni, cel mai mare proiect de până acum al orașului a primit bani din partea PNRR. Metroul din Cluj-Napoca. Din păcate însă nu întreg proiectul metroului va fi finanțat din PNRR. Din păcate însă, vom putea folosi metroul doar începând cu 2028.
Beneficiile unui astfel de proiect sunt:
● populatia deservita (Cluj-Napoca are 400.000 locuitori);
● configuratia longitudinala a orasului (pe o singura axa) definitorie pentru Cluj-Napoca pe axa est-vest ce include legatura cu cea mai mare comuna din țară (Floresti) ce este legata functional de Cluj-Napoca.
Astfel, avand in vedere dezvoltarea preconizata la nivelul orasului Cluj-Napoca si structura geografica a acestuia, dezvoltarea unei magistrale de metrou este varianta optima la nivel national in afara capitalei.
Din punct de vedere al capacitătii de transport metroul din Cluj-Napoca va include:
● 16 trenuri: Tren 2 rame x 2 vagoane (52 m, 380 pasageri);
● Capacitatea de transport la interval de 3 min/90 sec: 7.600/15.200/ ora si sens;
Avand in vedere complexitatea tehnica a lucrarilor si termenele impuse de Regulamentul RRF, propunem spre finantare o secventiere functionala a lucrarilor astfel:
● Faza 1: Lucrări de structură de rezistență–Stații, Interstații–tuneluri, galerii, alte construcții–cu finalizare Q3 2026–indicatorul fiind 12.7 km de tuneluri metrou cu stațiile aferente
– M4 Bucuresti: Gara de Nord – Filaret (6 statii) – 5,2 km;
– M1 Cluj-Napoca: Sf. Maria – Europa Unita (9 stații) – 7,5 km
● Faza 2: Lucrări de cale, finisaje, instalații, achiziție material rulant și semnalizare– cu finalizare Q4 2028
– M4 Bucuresti: Filaret – Progresu (7 statii, un depou) – 6,74 km;
– M1 Cluj-Napoca: Florești– Sf. Maria și Mărăști– Muncii (10 stații, un depou) – 12,6 km
– emiterea Autorizației de Construire în maxim 6 luni pentru începerea efectivă a lucrărilor;
– 2 mașini de forat tuneluri tip TBM: T11 și T12 se vor lansa din S2. Teilor și se vor scoate la S9. Florilor după care se vor reintroduce și lansa la S17. Muncii și se vor scoate la S9. Florilor după care se vor reintroduce și lansa din S19. Europa Unita și se vor scoate la Galeria Piața Mărăști-Cosmos;
– Depoul și stațiile S2, S3, S4, S5, S6, S7, S8, S9 vor începe după 6 luni, se vor executa simultan și se vor acoperi după maxim alte 9 luni pentru a permite reluarea circulației parțială/totală;
– stațiile S10, S11, S12, S13, S14, S15, S16 ,S17 inclusiv Galeria Piața Mărăști- Transilvania și Rebrusmentul Muncii, vor începe după 30 de luni, se vor executa simultan și se vor acoperi după alte maxim 9 luni pentru a permite reluarea circulației parțială/totală;
– stațiile S18, S19 inclusiv Galeria Piața Mărăști-Cosmos și Rebrusmentul Europa Unită, vor începe după 57 de luni, se vor executa simultan și se vor acoperi după alte maxim 9 luni pentru a permite reluarea circulației parțială/totală;
– Contractul de trenuri C2 va începe în maxim 3 luni de la începerea Contractului de baza C1 cu fabricarea și furnizarea primului tren după maxim 18 luni (prototip) și apoi cu furnizarea minim a unui tren pe lună până la ultimul tren necesar pentru fiecare secțiune de punere in funcțiune;
– Se vor asigura toate resursele materiale și umane necesare programului de mai sus care presupune realizarea simultană a lucrărilor pentru toate stațiile și interstațiile dintr-o secțiune de punere în funcțiune.
– Sunt necesare 6 luni pentru INTEGRARE ȘI PUNERE ÎN FUNCȚUNE SISTEME și TESTE DE SISTEM PENTRU PUNERE ÎN FUNCȚIUNE INCLUSIV PENTRU CIRCULATIE TRENURI, pentru fiecare secțiune de punere în funcțiune
SURSĂ: Guvernul României, HotNews.ro