Specialiștii în educație propun introducerea în școlile din România a meditației transcedentale, adică a unei perioade de liniște de un minut sau de 10 – 15 minute, înaintea orelor de clasă și după ore, ca una dintre soluțiile identificate la nivel internațional pentru reducerea stresului în educație, în rândul elevilor și profesorilor.
Organizatorul Conferinței internaționale ”Educație fără stres – integritate, compasiune, generozitate”, Nicolae Stoian, a explicat că în țara noastră nu se vorbește aproape deloc despre cum să se simtă mai bine profesorii și elevii.
“Această conferință, cea mai mare din România și prima de acest gen organizată în Sud-Estul Europei, este dedicată combaterii stresului în domeniul educației, atât în rândul profesorilor, cât și în rândul elevilor. Este prima încercare de a pune elevul și profesorul în prim-planul procesului educațional. Autoritățile din România au vorbit doar despre câți bani se alocă, ce și cum să se predea și aproape deloc despre cum să se simtă mai bine, mai împliniți, mai fericiți, atât profesorii, cât și elevii. O minte stresată este o minte care nu poate învăța, care nu poate crea, care nu este liberă. Profesorii sunt suprasolicitați emoțional, adesea și fizic”, a spus Stoian.
Perioadele de liniște sunt necesare
Președintele Fundației Transylvania College, Simona Baciu, a spus că știința a ajutat la cunoașterea modului de funcționare a creierul uman, constatându-se că atunci când un om vrea să ia o pauză, meditează sau stă în tăcere se creează un spațiu care aduce liniștea.
”Mintea noastră devine mai calmă, mai liniștită. În clase se poate introduce, de exemplu, un minut de reflecție la sfârșitul orei, când toți elevii se liniștesc și rămân cu gândul la ceea ce au învățat, plecând din sala de clasă cu ceva pentru ei, sau o perioadă de liniște de 10 – 15 minute la nivelul întregii școli, la finalul orelor. Trebuie să facem ceva pentru noi, pentru copii și pentru profesori”, a explicat Baciu.
Profesorul american Fred Travis, specialist în neuro-științe și directorul “Centrului pentru Studiul Creierului, al Conștiinței și Cogniției” la Universitatea de Management Maharishi, a precizat cu ajutorul unui electroencefalograf cum se modifică activitatea creierului în timpul practicării meditației transcendentale.
La conferință sunt prezenți profesori și consilieri școlari din România, Portugalia, Marea Britanie și SUA.