În urma monitorizării timp de 6 luni a decolărilor de noapte de pe Aeroportul Cluj și a constatării încălcărilor constante, repetate și fără precedent ale normelor legale de zgomot pentru intervalul orar 23:00-07:00, respectiv a planului de reducere a zgomotului aprobat de Agenția pentru Protecția Mediului Cluj in vigoare, grupul de inițiativă civică “Nu ne mai zburați somnul” a depus in 20 decembrie 2019 prin executor judecătoresc o sesizare semnată de peste 100 de oameni din cartierele Someșeni, Între Lacuri, Mărăști, Gheogheni, Andrei Mureșanu, Centru, Zorilor, Grigorescu și Bună Ziua la mai multe autorități.
Instituțiile chemate să rezolve această problemă sunt:
1.Agenția pentru Protecția Mediului Cluj
2.Agenția Națională pentru Protecția Mediului
3.Ministerul Mediului
4.Ministerul Transporturilor
5.Autoritatea Aeronautică Civilă Română-AACR
6.Consiliul Județean Cluj
7.Primăria municipiului Cluj-Napoca
8.Direcția de sănătate publică Cluj
”Odată cu intrarea în Uniunea Europeană (2007), România a trebuit să se conformeze treptat legislației europene de mediu adoptând măsuri menite să reducă impactul zgomotului produs de aeronave pe aeroporturi, în scopul menținerii sau al imbunătătirii calitătii vieții cetătenilor din vecinătatea aeroporturilor și al asigurării compatibilitătii între activitătile de transport aerian și zonele rezidențiale, în special în cazul zborurilor de noapte”, au spus membrii grupului civic.
Zgomotul la aeroport trebuie cartat
Din iulie 2019 avem și în România o lege care obligă ca pentru fiecare aeroport urban să se realizeze cartarea zgomotului și să elaboreze hărti strategice de zgomot, respectiv planuri de acțiune și proceduri pentru prevenirea și reducerea zgomotului ambiant. Planurile acestea trebuie să respecte niște indicatori stricți de zgomot, fiind obligatorii pentru fiecare Aeroport că el să poată funcționa.
Odată făcute, trebuie aprobate prin hotărare a consiliilor județene sau consiliilor locale, apoi trimise și avizate de Agenția Națională pentru Protecția Mediului (APM), iar de aici se raportează către Comisia Europeană.
Cum se întâmplă lucrurile la Cluj?
- Cartarea zgomotului s-a făcut în 2017 superficial, harta de zgomot intocmită este incompletă, scopul fiind minimizarea în documentele oficiale a suprafeței zonei rezidențiale afectate și a numărului real de clujeni expuși zgomotului generat de avioanele care zboară de pe Aeroportul Cluj.
2. In baza harții de zgomot incomplete, s-a propus și adoptat de autoritați un plan de acțiune, proceduri și măsuri de reducere a zgomotului care pe hârtie scad impactul asupra populației din vecinătatea aeroportului. În realitate planul nu se respectă. Din măsurători efective la sol și calcule cantitative, traficul aerian peste zona rezidențială a orașului Cluj-Napoca a crescut din 2014 cu cel puțin 370%, iar noaptea, 90% din decolari sunt făcute peste casele a 40.000-50.000 de clujeni, in loc de maxim 10% conform planului aprobat.
3. Pentru a maximiza profitul companiilor de transport aerian, aeroportul nu implementează măsurile aprobate în planul de acțiune de autorități, depășind de cel putin 9-10 ori valorile asumate pentru intervalul de noapte.
4. Aeroportul Cluj deși a fost sesizat constant asupra disconfortului cauzat vecinătăților nu schimbă nimic, nu oferă informații publicului interesat, ba chiar plănuiește extinderea activității cu prelungirea pistei la 3500m pentru avioane mai mari și creșterea traficului aerian peste aglomerarea urbană Cluj-Napoca. Cum vor arata lucrurile cand avioane cu patru motoare vor executa mișcări la 200-300m deasupra blocurilor din Cluj, daca acum, cu două motoare zgomotul este vara de nesuportat?
5. Autoritățile locale și Agenția pentru Protecția Mediului Cluj cunosc situația incă din luna august 2019, dar nu declanșează nici o anchetă, respectiv nu iau nici o măsură.
****
Pentru a fi la curent cu ştirile PortalCJ vă invităm să ne urmăriţi şi pe Facebook.