Ce poţi face în starea de urgenţă. Drepturile tale, explicate de specialişti.
O măsură excepţională
Preşedintele Klaus Iohannis a anunţat, astăzi, că de luni va institui starea de urgenţă în România.
Prin instituirea stării de urgenţă pot fi luate foarte multe măsuri. Se poate interzice, de exemplu, circulaţia oamenilor, pot fi rechiziţionate bunuri, pot fi făcute razii, se pot face evacuări. Presa poate fi suspendată, se poate institui pază militară, se pot închide frontierele etc. Totuşi, măsurile trebuie să vizeze cauza pentru care a fost instituită starea de urgenţă şi nu trebuie să fie măsuri disproporţionate.
Oricum, decretul preşedintelui, care ar urma să prevadă măsuri generale. Va trebui să fie contrasemnat de premier, iar în 5 zile, să fie aprobat de parlament. Preşedintele va desemna şi autorităţile care se vor ocupa de starea de urgenţă şi care vor stabili, ulterior, măsurile care se impun.
Ce poate decreta preşedintele
„Deocamdată nu s-a instituit starea de urgenţă. Decretul va fi publicat doar luni. Art 3 din Ordonanţa 1/1999, pe de o parte, la litera a), vizează în general aspecte de securitate naţională, dar nu este cazul acum. La litera b) avem situaţii legate de calamităţi, dezastre, unde cred că o să se încadreze decretul preşedintelui. Cred că pe această literă b) o să se instituie starea de urgenţă. Aşa e logic.
Apoi, la art 4 se spune că, legat de drepturi, exerciţiul unor drepturi poate fi restrâns. Adică, nu că se restrâng toate drepturile, cu unele excepţii, ci doar că unele drepturi pot fi restrânse. Dacă situaţia o cere, cu respectarea art 53 din Constituţie, înseamnă că măsura trebuie să fie proporţională cu urgenţa. Adică, sigur că o să ia măsuri care să înlăture pericolul medical. Art 14 ne spune că măsurile, respectiv drepturile restrânse vor figura în decret.
Eu cred că preşedintele se va limita la nişte chestiuni generice. Adică, o să se refere la dreptul la liberă circulaţie, de exemplu, dreptul la întrunire, la asociere etc, drepturi care au legătură cu acest pericol medical. De asemenea, măsurile poate să le scrie relativ generic, pentru că nu este specialist, urmând ca autorităţile care preiau exerciţiul puterii publice să adopte măsurile concrete. Preşedintele doar o să desemneze autorităţile care se vor ocupa cu gestionarea situaţiei”, explică Ovidiu Podaru, specialist în drept constituţional.
Nu aplaud restrângerea drepturilor
O opinie asemănătoare are şi fostul consilier prezidenţial şi fost senator, Eckstein Kovacs Peter.
„Decretul trebuie să cuprindă obligatoriu motivele pentru care s-a instituit starea de urgenţă, teritoriul pe care se aplică, termenul în care este în vigoare –maximum 30 de zile, cu posibilitatea de prelungire. Decretul trebuie să cuprindă drepturile şi libertăţile ale căror restrângere se dispune, în anumite limite constituţionale, şi desemnarea autorităţilor militare şi civile îndrituite să execute prevederile decretului, precum şi competenţele în limitele cărora le exercită.
Eu nu aplaud restrângerea unor drepturi fundamentale ale omului. Contează foarte mult ce va cuprinde decretul preşedintelui, care dintre drepturile fundamentale va înţelege să le restrângă –probabil cel de întrunire, cel de circulaţie. Dar cred şi sper să nu fie cuprinse în decret drepturi precum interzicerea presei, rechiziţionarea de bunuri sau dispoziţii cu privire la împărţirea alimentelor.
Celălalt lucru care va conta enorm este cum se va aplica. Şi aici, autorităţile militare şi civile au un cuvânt de spus şi sper că se vor lua doar acele măsuri care sunt într-adevăr necesare într-o astfel de situaţie de calamitate, de boală, şi nu vor fi atinse acele drepturi care nu au legătură intrinsecă cu situaţia cauzată de coronavirus. Măsurile trebuie să vizeze cauza stării de urgenţă, pentru că starea de urgenţă se poate dispune şi în caz de război sau de atentat la democraţie. Aici este vorba de calamitate şi cred şi sper că se va încadra în măsurile specifice calamităţii”, explică Eckstein Kovacs Peter.
***
Pentru a fi la curent cu ştirile PortalCJ vă invităm să ne urmăriţi şi pe Facebook.
Ce poţi face în starea de urgenţă. Drepturile tale, explicate de specialişti:
Starea de urgenta nu era si nu este necesara. Virusul de gripa (altfel decat cele anterioare) tot se va raspandi. Ceea ce se pare ca nu intelege pulimea (sau nu vrea) este ca odata instaurate aceste masuri de ingradire a libertatilor, pot continua la nesfarsit. Coronavirusul va evolua, se va modifica, va crea tulpini noi, ca orice viroza din ultimii ani, asa incat cei cu sistemul imunitar mai slab il vor contacta. Masurile trebuiau sa fie de protectie si alerta a pulimii – nu avem nici un deces pana acum – si nicidecum de restrangere a libertatilor pe durata nedeterminata. Consecintele si abuzurile le vom simti toti din partea unui sistem militienesc – pentru ca toti analfabetii si incompetentii isi gasesc un loc cald in militie si SRI. Bine v-ati reintors in totalitarism! Cine isi da libertatea pentru securitate le va pierde pe amandoua!
Prost mai gandesti. Dupa tine nu trebuie luata nici o masura ca oricum se raspandeste virusul si cei mai slabi sa moara . Trebuia sa-i lase pe toti diasporezii sa intre nestingheriti in tara . Cu asa gandire ajungem mai rau ca Italia. Eu cred ca situatia de urgenta trebuia data in momentul in care a aparut primul caz si diaspora era la granita. Toti cetetenii romani care intrau in tara trebuiau sa fie trimisi obligatoriu in carantina 14 zile in toate hotelurile mari din tara , asigurandu-le tot ce e necesar pt hrana si igiene si paziti ,cazurile grave duse la spital, intrarea cetatenilor straini in tara oprita, in tara inchis tot cu exceptia mag alimentare si farmacii ,iar in locurile unde erau multe cazuri intrare in carantina toata comunitatea..
Cam asa e o stare de necesitate dupa mine si care sa aiba si efecte benefice. Cine nu le respecta amenzi (4000 euro e ok) si dosare penale daca ai si raspandit boala .