Studiul de fezabilitate al Primăriei Cluj-Napoca arată că o linie de metroul de 14km ar costa circa 1 miliard de euro şi ar fi gata în 11 ani. Iată care sunt părerile specialiștilor:
Șerban Țigănaș arhitectul clujean și fost președinte al Ordinului Arhitecților din Romania susține că acest proiect nu este răspunsul tuturor problemelor ai traficului clujean, „Aici este o mare discuţie despre metrou, eu, personal, sunt considerat un adversar al metroului, dar nu este aşa. Nu sunt un adversar al metroului, sunt o persoană care a pus mereu semne de întrebare în faţa certitudinii. A fost propusă această variantă de rezolvare a problemei mobilităţii în Cluj-Napoca. Eu am fost circumspect în faţa acestui „Evrika!”, am găsit soluţia, care plutea în aer sau se târa pe sub pământ, iar acum că am descoperit-o. Clujenii trebuie să fiţi fericiţi că problema se va rezolva. Dar ce facem, aşteptăm 11 ani? Eu asta am comentat în permanenţă, nu că metrou nu este o soluţie. Ci faptul că este exploatat politic şi menit să ne atragă atenţia de la problemele reale care de fapt nu se rezolvă”, a susţinut Ţigănaș.
Entuziasmul în jurul metroului din cluj este prea mare pentru cea ce poate oferii acesta. La fel ca la București, metroul nu a fost o soluție fiabilă pentru traficul ,,infernal” din capitală. Însă mulți bucureșteni consideră că metroul a fost o cale de a intra în rând cu lumea occidentală. Șerban Țigănașul a declarat despre acest lucru faptul că „această emoţie extraordinară pe care eu am întâlnit-o în copilărie. Când s-a construit metroul din Bucureşti şi oamenii au simţit că sunt în rând cu restul Europei. Cu toate că metroul din Bucureşti e supraaglomerat şi traficul din capitală nu e ideal, fără metrou era dezastru. La Cluj, nu dacă nu facem metrou e dezastru, e dezastru acum, fără metrou. Acest dezastru a fost anticipat.”
Va fi gata metroul în 11 ani?
Studiul de fezabilitate ne spune că metroul ar fi gata în 11 ani. Însă din experiența altor proiecte și faptul ne dăm seama că acest proiect ar putea chiar mai mult de 11 ani, iată ce spune Șerban Țigănașul despre acest lucru:
„Orice studiu de fezabilitate, mai ales când nu are termen de comparaţie, se bazează pe date puţine. Eu mă aştept ca un proiect tehnic detaliat să vină probabil cu alte date, în principiu mai mari. Hai să facem ale tipuri comparaţii: cât costat „centura de diamant” (centura ocolitoare a Clujului, pe tronsonul Vâlcele-Apahida, estimată iniţial la 60 de milioane de euro care a ajuns să coste 140 de milioane de euro-nr). Când ne referim la o lucrare pe sub pământ foarte dificilă, şansele sunt foarte mari să dăm de probleme. De fapt şi la Bucureşti, una dintre cauzele principale pentru prelungirea termenului au fost problemele apărute după începerea lucrărilor. E foarte bine că s-a făcut acest studiu, dar eu l-aş privi cu rezerve şi aş pune bani deoparte”.
Însă care este rolul acestui metroul în viața clujeană?
-
Îmbunătățirea atractivității sistemului de transport public durabil metropolitan în vederea accesării rapide a oportunităților socio-economice din zona de studiu aflată pe axa est-vest a municipiului.
-
Sprijinirea aspirațiilor de creștere economică și a creșterii ocupării forței de muncă prin asigurarea unei capacități de transport îmbunătățite pentru deservirea axei est-vest a zonei metropolitane.
-
Reducerea impactului activităților de transport (poluarea aerului și zgomotul) asupra mediului în cadrul zonei de studiu prin asigurarea unei axe de transport durabil, care să contribuie la re-distribuția modală de la transportul cu autoturismul personal.