50 de miliarde de euro în infrastructură. Soluţia de salvare pentru România pe care o vede vicepreşedintele Asociaţiei Mondiale a Organizaţiilor de Evaluatori
Vicepreşedintele Asociaţiei Mondiale a Organizaţiilor de Evaluatori, omul de afaceri clujean Adrian Crivii. El crede că soluţia ieşirii din criză a economiei României, după pandemia de coronavirus, sunt investiţiile masive în infrastructură. Ar fi nevoie de circa 50 de miliarde de euro, pe care România ar trebui să-i împrumute.
Împrumut de 60 de miliarde de euro
„Ca peste tot, în România ar trebui să se investească foarte mulţi bani. Dacă FMI spune că o să avem o scădere de cel puţin 5%; la un PIB de 200 de miliarde, 5% înseamnă că noi o să avem o scădere de cel puţin 10 miliarde. În opinia mea, o să fie peste 10 miliarde. Peste 10% înseamnă nişte presiuni mari pe buget şi asta ar trebui să fie compensat, să fie un influx, ca-n alte ţări, de a reporni economia.
Ori, noi avem marea şansă, că avem un grad de îndatorare scăzut, poate cel mai scăzut din Europa, şi atunci ar trebui să avem un apetit mai mare de credit, am putea să luăm bani mult mai mulţi ca să repornim economia. Asta cred că ar fi şansa în România, ca guvernul să se trezească şi să ia 10 miliarde să-mi acopăr găurile din PIB şi mai iau încă 50 de miliarde să repornesc economia”, spune Adrian Crivii.
Autostrăzi, căi ferate, aeroporturi, agricultură, infrastructura oraşelor
El crede că din împrumutul respectiv, România ar trebui să investească în autostrăzi, căi ferate, aeroporturi, infrastructura oraşelor, agricultură.
„Dar cum s-o repornească. Economia nu mai poate fi repornită cu excursii, cu maşini scumpe şi cu consum exacerbat. Ar trebui să punem la punct toate proiectele de infrastructură pe care le avem –şi sunt multe. Nu mă refer numai la autostrăzi neterminate de 30 de ani. Ci mă refer la îmbunătăţirea aeroporturilor, la îmbunătăţirea căii ferate, infrastructura oraşelor etc. Asta ar însemna locuri de muncă multe, inclusiv pentru cei care au venit din străinătate. Şi o să fie bătălie pe forţa de muncă. Germania şi altele au început deja să ducă forţa de muncă.
Noi, dacă nu facem investiţiile acestea foarte serioase, o să riscăm să rămânem din nou fără forţă de muncă. Deci, dacă ar relansa infrastructura, ar apărea locuri de muncă, ar apărea consum de ciment, fier, care ar relansa şi industria, ar începe să se plătească şi taxe, s-ar relansa şi IMM-urile pe lângă consumul acesta cu investiţiile publice.
Ar fi singura şansă de a relansa economia românească, dar asta trebuie făcută repede. Şi ar mai trebui să facem nişte investiţii în agricultură. noi prin noi înşine putem să ieşim din criză. Prin noi înşine înseamnă curaj, să fructificm la maximum UE şi fondurile pe care le putem lua de acolo, să le investim inteligent în infrastructură, în agricultură, în susţinerea IMM care produc în zona alimentară etc. Ar fi o şansă să relansăm industria alimentară. Poporul acesta are 20 de milioane de oameni care mănâncă. Hai să încercăm să mai mâncăm şi din România.
Ce am mai putea face ar fi şi relansarea digitalizării şi susţinerea puternică a acestei zone, debirocratizarea aparatului de stat, lucrul de la distanţă, telemedicină etc. De ce să meargă românii să lucreze la ferme în Germania?”, se întreabă, retoric, omul de afaceri clujean.
Trebuie să reîncepem viaţa
Adrian Crivii a dat exemplul Germaniei, care este prima ţară care şi-a repornit economia, fiindcă orice timp pierdut înseamnă pierdere de bani şi sărăcie.
„Soluţia pe care deja au generat-o guvernele o să fie în influxuri enorme de bani. SUA a băgat deja 2.000 de miliarde, Germania zice că bagă 500 de miliarde, dar o să bage oricât ca să încerce s-o scoată la capăt.
Fiecare ţară o să bage procente de 20-25% din PIB-ul lor, care e enorm, ca să deblocheze acest motor gripat. Că acum, practic, economia globală o putem compara cu un avion care a făcut o aterizare forţată. Aşa defecţiuni are avionul respectiv, că nu mai poate fi reparat. Mai mult, pasagerii din el trebuie să iasă repede, să nu explodeze, şi să încerce să-şi facă trotinete, cărucioare, să-şi facă ceva din avionul acela, să se îndepărteze şi să reînceapă viaţa; avionul acela nu mai e de folos.
Adică, vechea economie, modul de lucru de până acum, n-o să mai fie absolut deloc utilă, o să sufere nişte schimbări majore. Marele pericol este următorul, şi de asta le e frică economiştilor: că oricâţi bani ai băga acum, motorul n-o să repornească. De ce nu reporneşte?! Că s-a stricat lanţul de funcţiune. Economia asta globală era un mecanism destul de complicat, cu multe rotiţe şi cu interacţiuni fantastice.
Influxul de bani e să pornească economia, dar trebuie şi să consume oamenii, că acest consum ar relansa economia. Ori, consumul n-o să înceapă în trombă, că lumea e foarte speriată, e demoralizată cu spectrul acesta al bolii, despre care nu se ştie când apare, când reapare. Consumul e dat şi de starea psihică, de încrederea şi optimismul oamenilor, care, cu distanţarea socială o să se prăbuşească şi o să apară probleme în familie, probleme psihice etc, care, toate, o să conducă la un scepticism mare al consumatorilor. Atunci, economia n-o să poată să pornească, chiar dacă o să fie bani injectaţi de guverne, din lipsa de consum”, susţine economistul clujean.
Companie clujeană de 30 de ani
Adrian Crivii este doctor în economie, este CEO la grupul de firme DARIAN, companie clujeană independentă cu birouri în toată ţara, care este pe piaţă de 30 de ani şi care a lucrat cam cu toate firmele mari din România. Adrian Crivii a fost preşedintele ANEVAR şi, printre altele, este vicepreşedinte al Asociaţiei Mondiale a Organizaţiilor de Evaluatori.
***
Pentru a fi la curent cu ştirile PortalCJ vă invităm să ne urmăriţi şi pe Facebook.
50 de miliarde de euro în infrastructură. Soluţia de salvare pentru România pe care o vede vicepreşedintele Asociaţiei Mondiale a Organizaţiilor de Evaluatori: