Federaţia Bicicliştilor din România (FBR), din care face parte și Clubul de Cicloturism ”Napoca” din Cluj-Napoca, susține mai multe modificări propuse de MAI la Ordonanța Guvernului nr. 195/ 2002 privind circulația pe drumurile publice în ceea ce privește bicicletele și trotinetele electrice.
Președintele FBR, clujeanul Radu Mititean, care este și director executiv al Clubului de Cicloturism ”Napoca”, a transmis un document în care se arată că bicicliștii acceptă trotinetele electrice pe pistele de biciclete, acestea fiind tolerabile pentru bicicliști dacă viteza lor nu va depăși 25 km/h, dar resping vârsta minimă de 14 ani pentru a circula cu bicicleta, considerând acest lucru ca fiind inacceptabil.
”În nicio țară nu există așa o restricție. Trebuie să fie decizia părinților cât unde cu cine și cum. Trebuie lăsat să se reglementeze eventual prin Regulament, diferențiat. De asemenea, considerăm inacceptabilă și obligativitatea purtării de cască sub 16 ani în condițiile în care cvasitotalitatea țărilor europene nu au obligativități. Pentru că nu se justifică medical și descurajează utilizarea bicicletei. Părinții să decidă dacă și când e cazul de cască sau alte echipamente de protecție”, au precizat bicicliciștii.
Trotinetele electrice să nu fie înregistrate
În ceea ce privește trotinetele electrice, bicicliștii sunt de acord cu scutirea lor de la înregistrare fiind un demers firesc raportat la masa și viteza lor de maximum 25 km/h.
”Nu susținem interzicerea circulatului pe carosabil unde limita generală este peste 50 km/h. În lipsă de piste, trotinetele electrice ar trebui să poată circula pe orice drum cu excepția autostrăzilor și drumurilor expres sau DN noaptea sau când nu sunt acostamente. Că nu au alternative! De asemenea, nu susținem vârsta minimă de 14 ani pentru a circula cu trotineta electrică. În condițiile în care regimul trotinetei mecanice e neclar, ar trebui permis de la 12 sau chiar 10 ani. Să decidă părinții cât unde cu cine și cum. Trebuie lăsat să se reglementeze eventual prin Regulament, diferențiat”, au explicat bicicliștii.
Vor amenzi mai reduse
Ei nu susțin nici nivelul amenzilor de clasa a III-a aplicate fiind vorba despre unul este uriaș și disproporționat, rezultatul fiind că nu se vor aplica.
”În Franța sancțiunile sunt pentru aproape toate faptele trotinetiștilor amenzi de clasa I – 11 EUR, sau clasa II – 35 EUR. În schimb pentru circulat cu trotinetă electrică ce poate prinde peste 25 km /h e faptă penală – închisoare plus amendă penală 1500 euro plus confiscarea trotinetei. Ar trebui pentru faptele ușoare clasa I penru cele mai grave clasa II maxim”, mai menționează reprzeentanții FBR.
Aceștia consideră intenția MAI de a iniția o modificare a OUG 195 / 2002 este lăudabilă, actuala legislație rutieră fiind notoriu că este una din cele mai desuete din Europa și că necesită multe actualizări și schmbări de paradigmă, dar reclamă că, din păcate, proiectul a fost promovat fără consultarea organizațiilor de profil și fără să se țină cont de observațiile și propunerile remise în mod repetat de-a lungul anilor de către organizațiile de bicicliști și de mobilitate durabilă
****
Pentru a fi la curent cu ştirile PortalCJ vă invităm să ne urmăriţi şi pe Facebook.